De koop is rond! Na de verkrijging van de hypotheek gaat de getekende koopakte naar de notaris waar u enige tijd later eigenaar zult worden van de aangekochte woning.

De keuze voor de notaris ligt bij de koper want uiteindelijk betaalt de koper de notaris. Uitzonderingen hierop zijn: bij V.O.N. betaalt de verkoper de notaris dus zal de verkoper ook bepalen waar de overdracht zal plaatsvinden en als bij een projectverkoop de verkoper een projectnotaris aanwijst (koper betaalt dan nog wel steeds deze notaris maar heeft geen keuze voor de overdracht, wel voor de hypotheek)

Wat gebeurt er precies bij de notaris:

notarisOp de datum van levering komen we  bij de notaris op kantoor voor het tekenen van de leveringsakte en de hypotheekakte. De leveringsakte wordt ook getekend door de verkoper en de notaris. En de hypotheekakte door uw bank en de notaris. Vaak wordt een medewerker van de notaris gemachtigd om te tekenen namens de bank. Daarna zorgt de notaris ervoor dat een afschrift van de leveringsakte wordt ingeschreven in de openbare registers van het Kadaster. Ook uw hypotheekakte wordt geregistreerd in de openbare registers. Iedereen kan dan zien dat u de nieuwe eigenaar bent van het huis en dat u een hypotheek heeft afgesloten. De notaris zorgt er ook voor dat alle betalingen worden uitgevoerd aan de verkoper maar ook bijvoorbeeld de hypotheekadviseur, de taxateur en de ingeschakelde makelaar. Tevens zorgt deze voor verrekening van de lopende lasten, canon en servicekosten zodat alles tussen beide partijen netjes is geregeld. Aangezien u als koper een notaris mag uitkiezen kunt u een offerte opvragen via: www.notaristarieven.nl. Door de jarenlange ervaring is Mevrouw de Aankoopmakelaar in Leiden, Alphen aan den Rijn e.o. bekend met de diverse notariskantoren. Ze kent de verschillen in prijs, kwaliteit & service. Geef aan wat u belangrijk vindt en zij zal dan een advies kunnen geven.