• Nederlands
Let op bij koopovereenkomst deel 2 - Mevrouw de Aankoopmakelaar
18538
post-template-default,single,single-post,postid-18538,single-format-standard,bridge-core-2.4.1,ajax_updown_fade,page_not_loaded,,side_menu_slide_from_right,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-23.8,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.4.1,vc_responsive
Aankoopmakelaar Huis kopen

Let op bij koopovereenkomst deel 2

 

C. artikel 2 van de koopovereenkomst gaat over de kosten die betrekking hebben op de juridische overdracht. Dit is het moment dat je de akte van levering gaat tekenen bij de notaris. De kosten die hier bedoelt worden, worden door de notaris in rekening gebracht. Denk hierbij aan: overdrachtsbelasting, notariskosten voor de levering en de kadasterkosten. Deze vind je terug op de eindafrekening die je van de notaris ontvangt een kleine week voor de juridische / eigendomsoverdracht.
Hier wordt dus ook afgesproken wie deze kosten betaald. Heb je jouw woning kosten koper gekocht dan komen deze kosten voor jou als koper, heb je de woning V.O.N. (vrij op naam) gekocht dan komen deze kosten voor rekening van de verkoper. Let dus op of dit juist is ingevuld.

Het tweede deel van dit artikel, 2.2, is een iets meer ingewikkelde situatie. Hier kan namelijk de regel worden toegepast dat de grondslag voor de overdrachtsbelasting wordt aangepast. Je komt hiervoor in aanmerking als de woning binnen 6 maanden weer wordt doorverkocht. Een situatie waarin dit kan voorkomen is als je een woning van een belegger koopt.
Echter je moet hier al mee houden tijdens je onderhandelingen. Want deze teruggave in overdrachtsbelasting / vermindering komt toe aan de koper echter wil meestal de verkoper hiervan profiteren. Neem dit dus mee in je onderhandelingen en let goed op dat het juiste ook is ingevuld in artikel 2.2. van de koopovereenkomst zodat de notaris dit ook goed opneemt op de eindafrekening.

D. artikel 3 van de koopovereenkomst regelt de betaling van de koopsom en alle bijkomende kosten en belastingen. Alle betalingen gaan via de notaris. Dus alles wordt naar de notaris overgemaakt op een zgn derdengelden rekening en vanuit daar wordt alles afgerekend.
Tevens houdt de notaris de koopsom en alle andere betalingen onder zich totdat zeker is dat het huis vrij van hypotheken, beslagen ed geleverd kan worden. In praktijk gaat de notaris na de juridische levering nog alles een keer checken, worden de aktes naar het Kadaster gestuurd en zodra er groen licht is wordt het geld overgemaakt. Dit is meestal 1 a 2 werkdagen na de juridische overdracht bij de notaris.