De koop is rond!!

De getekende koopakte kan nu naar de notaris waar u enige tijd later eigenaar zult worden van de aangekochte woning.

De keuze voor de notaris ligt bij de koper want uiteindelijk betaalt de koper de kosten. Hier zijn uitzonderingen op zoals b.v:

V.O.N. (vrij op naam). Dit zie je vaak bij nieuwbouwprojecten  De verkoper betaalt dan de kosten inzake de levering van de woning en daarom mag deze ook bepalen bij  welke notaris de overdracht zal plaatsvinden. De notariskosten voor het verkrijgen van een hypothecaire geldlening zijn wel voor de koper. Dit hoeft niet bij dezelfde notaris plaats te vinden. Deze keuze ligt bij de koper;

Bij een projectverkoop wordt vaak een projectnotaris aangewezen. De kosten voor de levering van de woning zijn wel voor de koper maar er is geen keuzevrijheid. Ook hier is de koper vrij om een andere notaris te kiezen voor de hypothecaire geldlening.

Notaris.Wat gebeurt er precies bij de notaris:

Op de datum van levering komen we  bij de notaris op kantoor voor het tekenen van de leveringsakte en (meestal ook) de hypotheekakte. De leveringsakte wordt ook getekend door de verkoper en de notaris. En de hypotheekakte door uw bank en de notaris. Vaak wordt een medewerker van de notaris gemachtigd om te tekenen namens de bank. Daarna zorgt de notaris ervoor dat een afschrift van de leveringsakte wordt ingeschreven in de openbare registers van het Kadaster. Ook uw hypotheekakte wordt geregistreerd in de openbare registers. Iedereen kan dan zien dat u de nieuwe eigenaar bent van het huis en dat u een hypotheek heeft afgesloten.

De notaris regelt alle betalingen aan de verkoper, aan de hypotheekadviseur, taxateur en makelaar. Ook zorgt deze voor verrekening van de lopende lasten, canon en servicekosten zodat alles tussen beide partijen netjes is geregeld.

Aangezien u als koper een notaris mag uitkiezen kunt u een offerte opvragen via: www.notaristarieven.nl.

Share on Facebook0Share on LinkedIn0Tweet about this on Twitter